Fransız Kültür Gezi Etkinliği

3 Aralık 2022 tarihinde Ankara Fransız Kültür’de (Yıldız, Çankaya) yer alan iki farklı dijital sergilemeyi ziyaret etmek üzere mesleki bir topluluk olan İletişim ve Tasarımı Topluluğu öğrencileriyle bir etkinlik düzenlenmiştir. Etkinliğe toplam 12 öğrenci katılmıştır. 11:00’da Fransız Kültür Merkezi’nde öğrencilerle buluşularak, Merkezin -1. katında yer alan “Micro-Folies” dijital müze kısmı rehber anlatımıyla beraber incelenmiş ve 1. kattaki kütüphanede yer alan “Escape Dijital Kültürlerin Merkezine Yolculuk Sergisi” başka bir görevli eşliğinde gezilmiştir. Etkinlik tarihinden 2 hafta önce Arş. Gör. Naz Önen Gündoğdu, etkinlik merkeziyle görüşerek sergi turu için müsait olan tarihi belirlemiştir. Topluluk Danışmanı Arş. Gör. Mustafa Merdin’in yönlendirmesiyle ve google forms aracılığıya gönüllü katılımcılar belirlenmiştir, 25 kişi kontenjan belirtilmiştir. 

Etkinlik detayları: https://www.ifturquie.org/etkinlik/novembre-numerique-a-ankara/

Micro-Folies, Dijital Müze Hakkında:

“Paris’teki Parc de la Villette’in mimarı Bernard Tschumi’nin sembolik çılgınlıklarından ilham alan Micro-Folies, her türlü yaratımı teşvik ediyor: tasarım, fotoğraf, plastik sanatlar, müzik, tiyatro, bilim, edebiyat, yeni teknolojiler. Dijital Müze, sahne etkinlikleri, atölyeler ve bir oyun alanından oluşan Micro- Folie, özellikle Dijital Müze ile, Fransa’daki 8 önemli kurumda yer alan 250 başyapıtı dev ekranda görme ve inceleme olanağı sağlamaktadır. 

Proje dahilinde, Versailles Sarayı, Pompidou Merkezi, Louvre Müzesi, Picasso Müzesi, Quai Branly, Philarmonie, Universcience ve Ulusal Müzeler, Grand Palais gibi kurumlarda yer alan, antik çağlardan günümüze dek uzanan dönemi yansıtan 250 eser, rehber eşliğinde izlenmektedir.”

Escape Dijital Kültürlerin Merkezine Yolculuk Sergisi Hakkında: 

Sergi, internetin hikâyesine, aynı zamanda big datas ve verilerin kontrolü, medyaların, siber gözlemin evrenine bir dalış sunmaktadır. İnsanın bu yeni sanal ve maddi ekosistemdeki yerini sorgulayıp, gitgide dijitalleşen bir çevreden canlı ve fiziki dünyaya olan bağlantımızı sorgulamaktadır. 

Sergi, dijital kültürleri ve bu değişime başından beri eşlik edenlerin bakışından, taşıdıkları riskleri keşfetmeyi sunmaktadır: Yaratıcılar, sanatçılar, siber aktivistler, prodüksiyon stüdyoları, yönetmenler… Bu kadın ve erkekler bakış ve yönlendirmeleriyle bize, politikalardan çok daha önce, rehberlik eden, bizi uyaran haberciler, deşifreciler, araştırmacılardır! Sergi, Internet tarihi, büyük veri evreni ve veri kontrolü ile bu yeni sanal ekosistemde insanın yerini sorgulayan ve kütüphane görevlilerimiz tarafından seçilmis 8 eseri akıllı tahta, bilgisayar ve tabletlerde sunuyor.

Sergi İçeriği:

Ghosts of your souvenir (tablet)

Dr Boo Boo (tablet)

Dopamine (tablet)

Net (bilgisayar)

Mark (akıllı tahta)

MBG Core (tablet)

Vigilance 1.0 (bilgisayar)

Heave Ho (Playstation)

Etkinliğin öğrencilere, ilişkilere ve bölüm amaçlarına katkısı

Etkinliğe öğrenciler açısından bakıldığında, özellikle serginin ikinci kısmı “Escape” dijital kültürlerin merkezine yolculuk sergisinde, internetin ve medyanın hikâyesi anlatılmaktadır. Burada İletişim ve Tasarım bölümünü doğrudan ilgilendiren bölümler, medya kısmı ve internet öncesinde insanların yaratıcılıklarını nasıl besledikleri anlamında gösterilen tablet ve akıllı tahta gösterimleri tasarım alanını ilgilendirmektedir. İletişim ve Tasarımı bölümünü dijitalleşmeden ayrı düşünemeyeceğimiz için özellikle sergi içerisinde bulunan, Dopamine, net gibi gösterimler bölümümüz öğrencileri için alanla ilgili genel kültürlerini besleyici bir etki yapmıştır. Bölümümüz kazanımlarına baktığımızda “Sanat, kültür, tasarım ve estetik alanları ara kesitinde ilişki kurma yetkinliğine sahiptir” kazanımını besleyecek nitelikte bir etkinlik olmuş öğrencilerle sanat ve dijitali aynı etkinlikte sunmuştur.

Toplantı sonrası değerlendirme (Katılımcıların/konukların etkinlik anında veya sonrasında memnuniyet/eleştiri/geliştirme geribildirimleri)

Etkinliğe katılan öğrencilerin geri dönüşlerinde; özellikle serginin ikinci kısmı olan Escape programındaki internet öncesi dönemde yaratıcılığı anlatan, net belgeseli ve içerisinde farklı dijital oyunlar ve mobil uygulamaların olduğu cihazların kendilerine öğretici bir içerik sunduğunu özellikle uygulamanın içerisinde bulunan tasarım ögelerinin estetik taraflarını beslemeleri açısından faydalı olduğunu iletmişlerdir. Öğrencilerimizden Ceren Atalay ile etkinlik sonrasında görüşüldüğünde, “serginin çok bilgilendirici ve animasyon biçiminde gösterilmesi serginin ruhunu yaşatması açısından oldukça faydalı oldu” geribildirimi alınmıştır.  Öğrenci Escape sergisinde “Meta” şirketiyle ilgili gösterilen belgeseli oldukça ilgi çekici bulmuştur fakat diğer tablet üzerinden gösterilen birkaç belgeselin dilinin Fransızca olmasından dolayı ve Türkçe veya İngilizce altyazı bulunmaması nedeniyle belgeselin anlaşılmasında zorluk yarattığı bildirilmiştir.  Genel olarak, öğrenciler için alanla ilgili besleyici bir sergi olmuştur, müzede katılımcıları gezdiren görevlilerin oldukça ilgili olması da sergiyi anlaşılmasında yardım sağlamıştır.